Etiketter

Nu kan jag inte skjuta upp det längre. Jag måste skriva om det här:

Jo, när jag skulle välja bloggverktyg för den här bloggen surfade jag lite runt innan jag bestämde mig för wordpress. Då hittade jag en intressant pdf-fil från surfalugnt.se Tyvärr kan jag inte hitta den när jag går in på själva surfalugnt’s hemsida, men ni kan läsa den här. Ved texten behandlar är följande: Faktisk har 40% av alla svenska kvinnor antingen en blogg i dagsläget eller så har de åtminstone haft en.  Den typiska svenska bloggaren är kvinna och mellan 16-20 år. Hon bloggar om mode och sin vardag och är sannolikt medelklass, vit och förmodligen smal. Dessutom tar texten upp intressanta aspekter på hur de här unga tjejerna bemöts. Deras bloggande  innebär å enda sidan ett sätt att ta plats i samhället och som extra bonus utveckla sitt skrivande. Å andra sidan fungerar bloggvärlden som ytterligare ett forum där tjejer förväntas leva upp till bestämda könsroller, och dessutom inte tas fullt på allvar eftersom de anses skriva om inferiöra ämnen.

När texten är ifrån kan jag inte riktigt se men jag har hittat likande statistik på idg.se, och den undersökningen är från tidigt 2008 så kanske har siffrorna redan ändrats. på idg står även följande intressanta upplysningar som jag citerar rakt av:

” Den typiska svenska bloggaren enligt Bloggsverige är:

  • Kvinna
  • 16-20 år gammal.
  • Läser 1-5 bloggar om dagen.
  • Spenderar 1 timma per vecka med att läsa bloggar.
  • Läser oftast bloggar på kvällstid.
  • Använder aldrig en RSS-läsare för att läsa bloggar.
  • Läser helst bloggar om vardagsbetraktelser.
  • Läser bloggar för att bli underhållen.
  • Har aldrig klickat på en annons på en blogg.
  • Är medlem i ett socialt nätverk för att hålla kontakt med kompisar.
  • Bloggar för att hon gillar att skriva.
  • Uppdaterar sin blogg varje dag.
  • Har inget emot att bli kontaktad av företag i sin egenskap av bloggare.
  • Är inte anonym.
  • Har inte annonser på sin blogg.”
