Jag är inget bra på att använda facebook. Den här bloggen är på många sätt ett alternativ. Här kan jag ta plats på mitt eget sätt.

Ändå är det ju intressant med de sociala mekanismerna bakom facebook; vem som skriver mycket, vem som skriver bara lite…vad de skriver…vem som publicerar bilder på sina barn och vem som absolut inte gör det. Och så vidare.  – Och sedan alla firmor som tycker facebook är obligatoriskt i deras marknadsföring.

Nu hittade jag den här artikeln på DN, där några i USA gjort forskning på vem som har mest inflyttande på facebook. Undersökning gick ut på att låta ett antal  försökspersoner bjuda in vänner att acceptera en app och så se vilken typ av användare som hade mest succés med detta. Undersökningen visade att singelmän, 31 år gamla, var bäst på detta. Jag låter er själva fundera vidare på vad detta kan betyda, –  eller om det betyder någonting alls? Är facebook månne ett mikrokosmos som speglar världen eller en separat sfär med egna lagar?  Tydligen var ett mål med forskningen att sedan kunna göra ännu bättre riktad reklam. Räcker att övertyga profilen ‘Man, 31’ om sin produkt, så tar han hand om resten…

