Etiketter

, ,

I höstas läste jag Salman Rushdies ‘Marken under hennes fötter’. Jag tänker inte ge någon analys av boken. Jag läste den och jag tyckte den var bra.

Jag tar upp boken för att en av berättelsens huvudkaraktärer, rockstjärnan Vina Apsara, fick mig att fundera över drottningar och prinsessor. Hon är en romanfigur, en konstruktion, till råga på framdiktad av en man, men jag insåg att innerst inne så skulle jag vilja vara som hon. Omedgörlig, hänsynslös och vacker. Stark, krävande och ohört talangfull. Hon är visserligen en idealbild som inte går att leva upp till. Men sinnebilden på en äkta mytisk drottninggestalt (eller halvgudinna) kanske inte måste vara hundra procent realistisk.

Numera brukar jag störa mig på leksakskatalogernas uppdelning i pojk- och flick-världar, och stereotypiseringarna man träffar redan på småbarnsavdelningen i klädaffären. Men när jag var liten var rosa min älsklingsfärg. Jag älskade älvor och var utklädd till ömsom blomma eller prinsessa vareviga vår när alla danska barn klär ut sig som en del av fastlagsfirandet. Jag antar att det kan ses som ganska problematiskt. Småflickor bör inte entydigt bejakas i sina väna, behagande och framför allt stillsamma femininitet, utan måste bli bättre på att slås med leksaksvapen, leka med bilar och i största allmänhet ta för sig. Eller hur?

Vina Apsara fick mig att tänka på att alla små flickprinsessor egentligen skulle kunna få växa upp till drottningar. Jag vet inte om det egentligen var hennes förtjänst eller mest en slumpmässig associationskedja. I vilket fall, drottningsstatus i anden, om man kan kalla det så, är en maktposition som borde vara en jättebra utgångspunkt för att skaffa sig en mentalitet värdig t ex en VD. Visst behöver vi jämställda VD-kvinnor i lite flera samtida multikoncerner? Helst sådana som inte har kvoterats in, utan helt enkelt är bäst.

Jag tror inte småflickor leker sina prinsesslekar bara för att de lärt att tjejer måste vara mjäkiga och undergivna. Själv lekte jag prinsessa för att jag ville känna mig särskild. En prinsessa är ingen vanlig flicka, hon är extra fin. Ju.

Istället för att missunna småflickor sin rosa sagovärld, tänker jag det vore mera fruktbart att hjälpa dem fylla prinsessrollen men hela sin potential för platstagande och POWER. Låt oss fokusera på den prinsesstypen som kan vara uppnosig och bestämma lite extra just för att hon är prinsessa. Den prinsess-sorten som växer upp och blir drottning

