Etiketter

, ,

Just nu bor jag nära naturen. Kanske därför, kanske bara för att jag låter mig påverka av tidsandan, har jag fått lust att sylta och safta.

Jag planerar att göra skogsbärssylt, och ett gäng burkar med sylt på vilda körsbär. (Eller marmelad. Skillnaden på sylt och marmelad är i vissa sammanhang bara en konsistensfråga. Marmelad i snäv bemärkelse skall dock vara gjord på citrusfrukter. Har jag läst)

Här om dagen frös jag in en halvliter bär som jag plockat i skogen, främst blåbär.

Idag gick jag som vanligt sova-middag-promenad med min småbarnspojke i vagnen. På vägen hem kom jag förbi ett hallonsnår. Så jag ställde i från mig vagnen, och i full förtröstan att tbe-vaccinet pumpar runt i mina ådror som det ska, stegade jag barbent in i snåret och började plocka. Där fanns jättefina bär som dolde sig i den midjehöga vegetationen av gräs och sly.  Jag brände mig lite på några nässlor som tydligen också fanns med i snåret, men det var det värt.

Jag hade inte något att ha bären i, så jag la dem i vagnens regnskydd. Mellan 1 och 2 deciliter. De kanske inte låter så mycket, men vår pojke är lättsövd så jag vågade inte hålla på för länge. Nu har jag fryst ner dem tillsammans med resten av mina bär. Men jag behöver fortfarande minst dubbelt så många om det ska vara någon idé att koka sylt.

Dessutom måste jag hamstra glasburkar.

