Etiketter

, , ,

Idag har jeg bagt mit allerførste rugbrød nogensinde!!!

Jeg fejrer med et indlæg på dansk

Brød i Sverige smager generelt bare ikke særlig godt og rugbrødet er dyrt! Hvis vi herhjemme hos mig spiste så meget rugbrød som vi inderst inde har lyst til så ville det koste 100 kr om ugen eller 400 kr på en måned. Derfor er mit stolte fremtidsmål at udelukke købebrød fra min husholdning! (knækbrød undtaget) – En heroisk og økologisk bæredygtig plan!! Forhåbentlig… Det bruger meget strøm at varme ovnen op.  Ellers er det i mindste en plan der er god for helbredet.

Evaluering af brødbagningen:

Mit brød smager sådan set meget godt selvom det blev lidt klægt. Det smuldrer også når man skær det hvilket giver meget madspild. Jeg fulgte en opskrift fra Camilla Plum, men havde ikke nogte målebæger. Så jeg har sjusset mig frem med et kaffekrus med Muppetshow-motiv. Min surdej, a.k.a Ada Hedvig Lousie, burde måske opdateres med en anelse rug. Hun er delvis efter Claus Meyers opskrift  og  meget tyndflydende. Camilla Plum bruger en variant surdej der er mere tyk i det. For fremtiden bør jeg tage højde for den slags, ellers er det klart at dejen bliver for våd. Men jeg glæder mig til et nyt rugbrødsforsøg. Det var en dejlig nem opskrift. Det er skønt at man ikke behøver at tage dejen op på bordet og ælte, det synes jeg er enormt praktisk, for det giver mindre oprydning. Og så kan man sove mens dejen hæver.

Øvrige reflektioner:

Det handler jo meget om nationel identitet, at min danske kæreste og jeg sidder heroppe i Sverige og vælger at fortsætte med at spise rugbrød. ( Det er forresten helt bevidst at jeg vælger formulering ”heroppe”. Jeg ønsker at give indlægget en ekstra danskertouch. Efter at ha boet i Umeå synes jeg på ingen måde Stockholm ligger nordligt, men rigtig ægte danskere synes de er nærmest i Lappland bare de er kommet til Växsjö. Er min fordom og min erfaring. Ta dén, I danskere!) Faktisk spiser jeg mere rugbrød nu, end mens jeg kom til København hver dag.

Disclaimer:

Jeg tillstår: Jeg har aldrig været så vild med rugbrød når det kommer til stykket, men det er et praktisk og mættende brød der kan holde sig længe. Og er sundt og den slags. Og nu jeg bor i Sverige kan jeg godt føle mig lidt mere dansk end da jeg boede i Danmark og hoppe med på en rugbrødsvogn

