Jag vill också börja odla själv. Antingen inomhus eller på balkong. Det beror på ödets nyck, får jag en lägenhet med balkong vill jag skapa en grön myshörna. För en gångs skull. De balkonger jag tidigare har haft, har jag varit för snål för att inreda. Just nu väntar vi på svar om vi får en liten hyresrätt, en tvåa utan balkong. Först kändes det snopet att tacka ja, eftersom jag redan börjat planera inför balkonglivet, men nu har jag vant mig vid tanken. Men jag funderar mycket på växter. Det är bara ett och ett halt dygn sedan jag planterade ut min plocksallad, men  jag tittar till den ideligen. Den verkar inte ha växt en men ser ut att må bra, möjligen bara en liten aning slakare än i går. Då var jorden i ursprungskrukan dyblöt, så jag har inte vattnat vid omplanteringen.  Hoppas inte rötterna ändå har hunnit  drunkna. Nu håller det ju på att bli höst, så ska jag börja odla på direkten blir det inomhus, så då spelar det där med balkongen inte så stor roll. Jag tänker kanske börja med lämpliga tomater och så min plocksallad, det lär möjligen kunna funka.

Det här vill jag odla på min drömbalkong:

– Tumbling tom yellow tomater i ampel

– Chili, små och dekorativa – istället för blommor

– Så vill jag ha några kryddor. En riktig kryddträdgård är knappast någon ide på balkong , men jag vill definitivt ha en rosmarin och kanske en persilja. Timian är en favorit, men den känns ganska höstig ur matlagningssynpunkt. Salvia är vackra när de blommar men passar inte så bra i färg med tomaterna. Svårt. Jag får se hur jag gör.

– Dessutom vill jag ha olika plocksallader och någon gurksort som passar i kruka. Jag är trött på att vi så sällan får sallad till maten.

– Ärtor är gott så det kanske jag ska ha om jag kommer igång mig.

– Och så vill jag faktiskt också gärna ha några riktiga blommor. Helst så ljuva och skira som möjligt. Eller lupiner. Eller vita digitalis. (Det kanske betyder att jag är småborgerlig innerst inne, att jag vill ha blommor på balkongen? Eller önskar att jag var det? Jag har funderat på relationen mellan vem som har  (tex) svenska flaggor på sin uteplats och mängden blommor. Ju flera blommor ju större sannolikhet för flaggor. Jag frågade min pojkvän varför han trodde det var så och han svarade att det hade att göra med småborgerlighet.  Och han kanske har rätt. Men jag vill ha lite blommor i alla fall…)

Nu ska jag surfa på inomhusodling.

 

 

 

