Etiketter

, , ,

Finns det något sammanhang mellan Renée Voltaires svenska matfirma grundat 2005 och franska upplysningfilosofen Voltaire ? Jag tänkte faktiskt spontant att den här fruktasken syftade på slutrepliken i Candide: ”Det är väl talat’, sa Candide, ‘men nu måste vi odla vår trädgård.'”

Fast efter att ha kollat upp det hela så märker ja ju att ”den riktiga Voltaire” inte hette René till förnamn.

Jag har faktisk läst Candide en gång i tiden, på äkta 1700-tals franska, den stod på schemat när jag var utbytesstudent i Frankrike i gymnasiet. Det är nog en av mina knaggligaste läsupplevelser någonsin. Men jag är rätt säker på att vi lärde oss att slutrepliken skulle tolkas som att Candide drog sig tillbaka från världen och beslutade att strunta i att bekämpa alla dess orättvisor och ha trevligt med sina grönsaker och blommor istället.

Möjligen är ovanstående tolkning föremål för debatt, det vet jag faktisk inte.

Men säkert är det värt att ta ett nytt möte med Candide. Just i relation till nutidens nya heta odlingstrend.

Förhållandet mellan trädgård, odling och globala hot och orättvisor…jag återkommer. Adam och Eva kanske får vara med då också…

