Etiketter

, ,

Jeg ved ikke hvor kendt Martin Thorborg er uden for iværksætterkredse. Han er manden bag amino.dk og er man dansk iværksætter tror jeg han er velkendt? Jeg abonnerer på aminos nyhedbrev, men plejer ikke at nærlæse dem. Derfor har jeg ikke set andre af hans videor før, og kendte ikke til hans fremtoning. Men denne video måtte jeg se, fordi mailens emne hed ‘Kvinde? så står du måske i vejen for din egen succes’

Den fascinerer mig virkelig denne video, det gør den. Indholdsmæssigt har han måske  endda faktisk ret ? (Selvom man så kan diskutere om det virkelig altid er kvinderne der skal blive mere selvhævdende eller om det nogengange er mændene der bare er for meget. Eller man kunne relativisere kønsrollerne  for relativiseringens egen skyld, og minde  om at beskedenhed ikke nødvændigvis kun er noget specifikt feminint. )

Men sorry: Hold op en machovideo. Naturlig henslængt i sin fede  dyre bil (åben kalesche – I rest my case), kører manden rundt og bander sit budskab frem på det værste ærkekøbenhavnsk jeg længe har hørt. I modlys lige ind i kameraet og en mikrofon der overstyrer. Totalt blasert og ‘jeg-er-for-genial-og-travl-og-betydningsfuld-og-muligvis-også-for-fyldt-af-testosteron-til-at-bekymre-mig-om-teknisk-kvalitet’-agtig. Det forbløffer mig ikke hvis han til en hver tid kan tryne de små forsigtige tøser han prøver at – bogstavelig talt – mande op.

Leder man efter eksempler på den moderne mandlige identitetskrise, ja så ville jeg ikke vælge  Thorborg som mit første eksempel. Der er ikke meget af den dér berygtede usikre og forvirrede søgen efter hvad rolle man som mand skal spille efter at kvinderne forlod kødgryderne. Jeg tror han har det fint med sit køn. Virkelig.

