Etiketter

, , ,

I perioder får jeg trang til at sy.

Der er ikke mange der ved det, men faktisk tog jeg et aftenskolekursus i syning lige efter gymnasiet. Jeg syede en grøn nederdel der blev meget pæn og en gul bluse, der ikke blev det.

I tiden efter syede jeg et lidt flere nederdele med egne design-eksperimenter og utrolig dårlig finish. Og to par bukser med grim lynlås. Det sidste par lavede jeg aldrig færdigt, netop fordi jeg blev så frustreret over lynlåsen. Men jeg gik sommetider i dem alligevel, med benene lagt op med tape og en sikkerhedsnål ved maven. De røg hele tiden ned og var generelt megairriterende.

Så kom jeg ligesom fra det med syning igen. Altså det var ikke buksernes skyld, jeg havde sikkert bare ikke tid.

Nu har jeg købt et online sykursus.  Det var ikke meningen, det var bare noget jeg kom til en dag jeg surfede på nettet. Jeg ved ikke om det er godt eller skidt at jeg købte det.

Bør jeg sy?

Er det mig?

Er der andet i livet der er vigtigere? (det Guddommelige, Kunsten, Kærligheden og den biologiske Balance i Naturen eller lignende?)

Er sytrangen bare en eller anden vrangforestilling om at det her er noget jeg skal,  fordi jeg bare stadig har det her husmorkompleks: Rigtige kvinder syr – eller noget i den dur?

Kan det være jeg er oprigtig interesseret i emner som materialevalg, farver, tilskæring og tøjdesign – også selvom jeg hader tøjbutikker og generelt har en knap så flashy garderobe?

Jeg bliver som regel irritabel og utålmodig mens jeg syr. Synes det er sjovt at planlægge modellerne og finde på design-ideer. Men selve syprocessen… Jeg forstår ikke min reaktion, for ellers er jeg jo både tålmodig og god til præcisionsarbejde.  Så hvorfor kan jeg ikke finde ud af at klippe stof og sy delene pænt sammen?? Måske er sådan et stofstykke på 1,4 x 2 meter bare generelt for stort og ikke hyggenørklet nok til mig???

Jeg håber på frelse via sykurset. Måske bliver syningen sjov når jeg får mere styr på teknikkerne.

Foreløbig har jeg lært tre særlig vigtige ting i forbindelse med min nye syfeber.

1) Min symaskine er noget værre billigt crap – jeg bliver nød til at købe en bedre.

2) Man kan tegne sømmerummet ind allerede på mønsterpapiret hvis man bedre kan lide det.

3) Man er ekstra sej hvis man også har en overlocker ud over sin almindelige symaskine.

